Children get particularly slim pickings after pensions are paid. Taking income levels and differing demographies into account, Brazil spent twice as lavishly on each pensioner as the OECD average, but only two-thirds as generously on the education of each child. The only handout a poor child can hope for is the Bolsa Família, a grant averaging 115 reais per family per month. If he were over 65 his family would receive over five times as much. As a result, very few old people are below the poverty line, but a third of children are.
The price for such distorted priorities is already high. But soon it will be unpayable. Payroll taxes for pensions are already greater in Brazil, at 32% of gross salary, than in all G7 countries except Italy. According to
Bernardo Queiroz of the Federal University of Minas Gerais, without reforms, by 2050 they would have to reach a crushing 86% to keep the system going.
Fonte: The Economist, 24/03/2012
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No Rio Grande do Norte o sistema de Proteção Social que envolve vários programas de repasses diretos tem cumprido o pagamento em 2007 as Aposentadorias Rurais o custo de R$ 528,1 milhões de reais que atenderam diretamente 5,53% da população. Já o Programa Bolsa Família repassou R$ 243,6 milhões a aproximadamente 10% da população (302,7 mil famílias) que receberam de valores que variam de R$ 20,00 à R$ 182,00 (Junho/2008). Realmente os repasses, em 2007 estão numa razão de 3 vezes maior para os Aposentados Rurais. Para a maioria das famílias beneficiadas, a transferência recebida é um recurso de complemento de renda, porém em muitas vezes, os recursos advindos desses programas ultrapassam uma parte do total de sua renda mensal. Enquanto que, para outras, os benefícios correspondem à única fonte de renda disponível. O ideal é não precisar destas políticas, mas a medida é necessária enquanto as reduções no grau de desigualdade garantem que a renda dos pobres cresça.
ResponderExcluirTásia do Vale
Programa de Pós Graduação em Demografia UFRN- PPGDEM
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